Sorceress - Buildy - Infernal

Už z názvu vyplývá, na co bude tento build Sorceress zaměřen. V obou případech se jedná o skilly podceňované a Diablo komunitou i trochu nedoceněné. K Infernu + Thunderstormu doporučuji ledového Iron Wolfa, který dodá i třetí element. Ani jeden z používaných skillů sice neoplývá milisekundovou smrtonosností, nicméně to z této postavy dělá celkem zajímavý, zábavný a netradiční herní požitek. Rozhodně nečekejte od této postavy, že bude bezproblémově kosit hell na players 8. Může to být malinko zdlouhavé i na players 1.

Staty

  • Strength: 80–90, abychom unesli, co potřebujeme nést
  • Dexterity: Nic, jedeme bez štítu, tedy bez blocku
  • Vitality: Vše zbylé narvat sem
  • Energy: Nic, tento build není na manu náročný

Skilly

Cold skills

  • 1 Frozen Armor – Zlepšuje defense, které moc mít nebudeme. Více defense = větší šance na přežití, kor když jedeme bez štítu. Výhodou tohoto skillu je, že úplně zmrazí na kratičkou dobu útočníka a je jedno, zda se útočník trefí nebo ne. Doba zmražení klesá na nightmaru a hellu. Na normal a snad i nightmare je tento skill velmi užitečný, na hellu ovšem doporučuji přesedlat na:
  • 0 nebo 1 Shiver Armor – Tady je to otázka preference, zda hráč chce vyšší defense za 1 utracený skill bodík navíc

Fire skills

  • 20 Warmth – Synergie k Infernu, určitě vymaxovat. Navíc odpadnou prakticky jakékoliv problémy s manou.
  • 20 Inferno – Náš hlavní útočný skill. Akorát se nenechte zmást chybným zobrazením hodnoty dmg. Ve skutečnosti monstra dostanou přesně polovinu uvedeného dmg. I tak by měly ohnivé škody být dostačující na to, aby to člověk nemusel hned někde na začátku zabalit.
  • 0 nebo 1 Blaze – Tak trochu zbytečně utracený 1 bod, ale i s jediným vloženým levlem dovede tento skill být díky hernímu stylu této postavy dost platný. Blaze nám může Inferno skvěle doplňovat.
  • 20 Fire Mastery – Bez diskuze. Doporučuji ovšem maxování vhodně střídat s Warmthem, aby byl růst dmg Inferna co nejefektnější (i když výsledek bude stejný).

Lightning skills

  • 1 Charged Bolt – Prereq
  • 1 Static Field – Prereq
  • 1 Telekinesis – Prereq
  • 1 Lightning – Prereq
  • 1 Nova – Prereq
  • 1+ Chain Lightning – Prereq a zároveň terciální útok využitelný hlavně na hellu v bitkách proti imunním na fire. Doporučuji dát jen 1 bod, levly naženeme pomocí předmětů s +skilly. Můžeme dát i více bodů, ale pamatujme, že tento build není na Chain Lightning zaměřen, takže se z toho nesmí stát čistě sekundární nebo nedej bože primární útok.
  • 1 Teleport – Bez teleportu by tuto sosu hrát nešlo.
  • 10–20 Thunderstorm – Sekundární útok, který dává monstrům veliký lightning damage, akorát je nevýhoda, že útok není veden častěji. V kombinaci s tímto skillem lze využít proti imunním na oheň i Chain Lightning.
  • 0 nebo 1 Energy Shield – Zde je to na vás, jestli sem chcete investovat nebo ne. Já jsem spíše pro variantu bez energetického štítu. Nečekejte od toho, že bude bůhvíjak účinný, když bude na malém levlu, téměř bez synergie a budete mít k dispozici málo many.
  • 20 Lightning Mastery – Tento skill je důležité vymaxovat dřív než Thunderstorm, neboť nárůst dmg za levl je nesrovnatelně větší zde (přesto je dobré do Thunderstormu vložit nejprve tak 10 bodů, aby mělo co růst). O vlivu na dmg Chain Lightningu nemusím polemizovat.

To máme dohromady celkem 107 až 110 bodů, čehož nejspíše stejně nedosáhneme, neboť nepředpokládám, že někdo bude tuto postavu tahat až na 99. levl. Maxujeme první inferno a do Thunderstormu dáme 5–10 bodů, aby vydrželo být vyčarované nějakou dobu. Na konci nightmaru by měly být vymaxované synergie k infernu a během hellu maxujeme Lightning Mastery (něco sem vložíme i během nightmaru, aby měl Thunderstorm efekt). Dmg inferna by se měl i s věcma pohybovat ke 4000/s (v reálu 2000) a Thunderstorm by měl mít přes 1000. (při untwinked hře)

Inventář

Uvedu několik předmětů ve třech variantách. První bývá obvykle ta nejlepší a nejdražší. Druhá je levnější a dosažitelná i při untwinked hře bez opakování nájezdů (krom facetů, ty píšu prakticky všude, kam se dají dát a má to smysl). Třetí varianta je taková startovní a dosažitelná velmi snadno. V každé variantě může být i více možností. Upozorňuji, že je pro tento build zcela zbytečné investovat do Faster Cast Rate, neboť v žádném případě neovlivňuje ani Inferno, ani Thunderstorm.

Zbraň: (obouruční)

Alfou a omegou tohoto buildu je hůl s runovým slovem Leaf (Tir Ral). Je levné a lepší zbraň pro tuto čarodějku nenajdete. Hůl musí mít 2 díry a v základu přidávat +3 k Infernu a v perfektní variantě i +3 k Fire Mastery. Celkem tato zbraň pak dá +9 k Infernu! A +3–6 k Fire Mastery. Lze složit už v druhém aktu normal.

Štít: žádný

Switch:

1. varianta: Hůl s runovým slovem Memory (Lum + Io + Sol + Eth ). Získat potřebnou hůl, co bude mít 4 díry a k tomu ideálně +3 k Thunderstorm a +3 k Lightning Mastery bude dost problém, daleko větší, než sehnat při případné untwinked hře runy.

2. varianta: Hůlka s oběma +3 skilly v kombinaci se štítem ze Sigons setu (proděravělý a Lightning Facet) nebo Dual Spirit (pokud bude mít sorcka dost síly na Monarch) nebo cokoliv jiného s +skillem v štítu.

3. varianta: Jakákoliv magic nebo rare hůl s +3 k Thunderstormu i Lightning Mastery. Snadno sehnatelné například u Akary na nightmaru nebo hellu.

Náhradní switch:

Magická nebo rare hůlka s charges k Lower Resist – Občas to srazí imunitu a zvýší účinnost Inferna, Thunderstormu i mercových útoků. Obzvláště patrné to bude v případě vysokých rezistencí monstra vůči příslušným elementům. Tuto hůlku mějte v inventáři a vždy ji berte s sebou.

Helma:

1. varianta: Harlequin Crest Shako (+2 skilly, spousta životů) – socketnutý Fire Facetem.

2. varianta: Tarnhelm, Peasants Crown, runové slovo Lore (+1 skill)

3. varianta: Socketed 3× Perfect Topaz (dobré sehnat zezačátku. Díky tomu si člověk může včas nakřečkovat decentní výbavu dřív, než se dostane do bezvýchodné situace)

Brnění:

1. varianta: Chains of Honor (Dol + Um + Ber + Ist) – +2 skilly, hodně rezistů; nebo Enigma (Jah Ith Ber) – také +2 skilly.

2. varianta: The Spirit Shroud, Skin of the Vipermagi (+1 skill, rezisty), Nai’s brnění (+1 skill, +75 života) – všechny proděravět a dát tam Fire Facet; Enlightment (Pul Ral Sol)- +2 skilly, ten blaze díky posílením o synergie také není k zahození.

3. varianta: Stealth (Tal Eth), Rare brnění (s + Life, Mana, Rezisty), Brnění se 3–4 sockety (Perfect Topazy)

Rukavice:

1. varianta: Magefist (+1 to Fire Skills)

2. varianta: Jakékoliv rare, set, unique nebo crafted rukavice s +Life, Mana, a hlavně rezisty

Pásek:

1. varianta: Arachnid Mesh (+1 ke Skillům)

2. Gloom’s Trap (Vitalita, Mana)

3. varianta: Jakýkoliv rare, set, unique nebo crafted pásek s +Life, Mana, redukcí dmg a hlavně rezisty

Boty:

1. varianta: Sandstorm

2. varianta: War Traveller

3. varianta: Jakékoliv rare, set, unique nebo crafted boty s +Life, Mana, a hlavně rezisty

Prsteny:

1. varianta: Stone of Jordan (2× +1 Skill)

2. varianta: Bul Kathos + Dwarf Star (Spoustu life, +1 Skill)

3. varianta: cokoliv rare, unique, set nebo crafted (Blood, Safety nebo Caster)

Amulet:

1. varianta: Mara’s Kaleidoscope (+2 ke skillům, rezisty), Tal Rasha's Adjudication (+2 ke Skillům, life a mana)

2. varianta: Rare nebo Caster Crafted nebo Magic amulet s +2 ke všem skillům nebo +3 to Fire Skills

3. varianta: cokoliv rare, set, unique nebo crafted.

Charmy:

Kromě Annihilu a hellfire torch bych doporučil sbírat charmy s rezisty, s extra life a skillery hlavně na fire.

Žoldák

Každý žoldák by této čarodějce užitečný jiným způsobem, ale rozhodně nedoporučuji rogue, protože ta jako jediná nebude umět držet monstra na stejném místě. Nejvhodnější je podle mého Cold Iron Wolf. Jeho skilly sice nemají žádný bůhvíjak zázračný dmg, ale nejdůležitější je fakt, že je jako jediný merc ve hře schopen monstra úplně zmrazit (imunity na cold lze mnohdy srazit hůlkou s Lower resist), což se inferno-sose hodí ze všeho nejvíce. Na vyšších levlech je Iron Wolf i překvapivě odolný a soběstačný, neboť jeho Frozen armor dovede zmrazit všechny útočníky, jen se na něj podívají. Navíc má tendenci se hned potom od nich raději vzdálit a pak na ně sesílat Ice Blasty a Glacial Spiky. Z mých zkušeností Cold Iron Wolf šetřil moji peněženku na revive ze všech žoldáků nejvíce. Hlavně nepředpokládejte, že bude umět tankovat – nebude. Bude zmrazováním nepřátel tvořit „překážky“ ostatním monstrům a držet je tak déle a dál od vás. Dejte Iron Wolfům šanci ;)

A do čeho Iron Wolfa oblékneme? (zde neplatí dražší = lepší; je snaha o co největší Faster cast rate)

Zbraň:

1. varianta: Silence (Dol + Eld + Hel + Ist + Tir + Vex) – +2 skilly a spousta dalších vlastností

2. varianta: Culwen’s Point (+1 ke Skillům, přidat pokud možno Cold Facet)

3. varianta: Spirit (Tal + Thul + Ort + Amn) – +2 Skilly, Faster cast rate

Štít:

1. varianta: Splendor (Eth Lum) – +1 Skill, Faster cast rate 

2. varianta: Sigons (+1 ke Skillům) socketnutý a doplněný o Cold Facet

3. varianta: Spirit (Tal + Thul + Ort + Amn) – +2 Skilly, Faster cast rate

Helma:

1. varianta: Delirium (Lem + Ist + Io ) – +2 skilly; zde pozor na přeměnu v panenku! Pro merce je to zabugované, takže tuto variantu nejprve důkladně zvažte.

2. varianta: Harlequuin Crest Shako (+2 skilly) + pokud možno, tak socketnout Cold Facetem

3. varianta: Rare/Crafted Helma nebo Circlet s +Skillem a hlavně s +20% Faster cast rate, pokud možno, dát tam rovněž Cold Facet

Brnění:

1. varianta: Ormus Robes s +3 ke Glacial Spike nebo s +3 k Ice Blast (lepší ten Ice Blast, používá ho častěji); 20% Faster cast rate

2. varianta: The Spirit Shroud, Skin of the Vipermagi (+1 skill, rezisty), Nai’s brnění (+1 skill, +75 života) – všechny proděravět a dát tam Cold Facet

3. varianta: Stealth (Tal Eth) – 25% Faster cast rate

Faster Cast Rate Breakpointy pro Iron Wolfy:

Frames na kouzleníFCR %
17 0%
16 8%
15 15%
14 26%
13 39%
12 58%
11 86%
10* 138%

(zdroj: http://theamazonbasin.com/…resource.php)
* 10 Frames na 1 útok kouzlem je v nemodifikovaném Diablu II nedosažitelné.

Výpočet damage

Když vezmu perfektní výbavu (a 5 fire skillerů k tomu) a předpokládám, že mám vymaxované všechny používané skilly i synergie, vychází mi celkem +29 k Infernu, +25 k Fire Mastery, +14 k Thunderstormu a +14 k Lightning Mastery.

Se započtením synergie a mastery (ale bez případných facetů) vyjde výsledné dmg Inferna podle vzorce [Základní Dmg x (1+synergie)] x (1+Mastery) neuvěřitelných až 9366–9808 za sekundu! Bohužel, kvůli bugu je toto dmg vyděleno dvěma a zbude nám 4683–4904 za sekundu, což je i tak úctyhodné. Thunderstorm má s těmi nejlepšími itemy Lightning dmg 1905–2446.

Když vezmu v potaz tu střední výbavu (jen 1 Fire skiller k tomu), vyjde mi +16 k Infernu, +10 k Fire Mastery, +10 k Thunderstorm a +7 k Lightning Mastery, Inferno má tak dmg 4939–5202/s. Skutečné dmg Inferna je ale jen 2469–2601 za sekundu. Dmg Thunderstormu se vyšplhá na 1409–1866.

V případě, že budu mít k dispozici pouze Leaf hůl, bude dmg inferna pouze 3210–3414/s. V reálu se to sníží zase na polovinu, na 1605–1707 za sekundu. Thunderstorm bez +skillů bude mít dmg 737–1111.

Kam s ní chodit?

Vzhledem k tomu, že tato čarodějka i s mercem ovládá všechny 3 elementy, je možné jít prakticky kamkoliv. Vyhnout by se měla pouze místům, kde může zemřít během jediné sekundy, jen co vejde do lokace (Halls of Vaught; tam, kde jsou nafrenzovaní extra fast Hell Lordi) a dbát opatrnosti by měla tam, kde je častý výskyt imunit na chlad u relativně dost nebezpečných tvorů (Claw Viper Temple), neboť je merc nemůže zmrazit. Pozorní byste také měli být, pokud má nějaký boss (a může se vyskytnout kdekoliv) dvojí imunitu například na cold i fire a do toho má jednu z vlastností Lightning enchanted, která zvyšuje rezisty blesků o 75%. Takové monstrum, zvláště, pokud má v základu více než 0% rezistů na blesky, jde velmi obtížně zabít i s asistencí Lower resistu (v 2. Aktu Hell je výskyt takových bossů velmi častý).

Strategie

Obávám se, že strategie hraní za tuto postavu je natolik komplexní, že ji není možné vyložit ze všech možných hledisek. Pokusím se nastínit aspoň základ: pavidelně nahazovat Thunderstorm a Frozen/Shiver armor. Merc vám to může sám připomínat tím, že on také musí provést občas recast. Za každých okolností platí pravidlo držet se co nejdál od potvor. Inferno má plamen dostatečně dlouhý, takže nepřátele můžete bezproblémově opalovat, jak získáte Leaf. Když se k vám už někdo přiblíží a není dosud zmražen Iron Wolfem, tak okamžitě přestaneme infernovat a popoběhneme kousek dozadu nebo se tam teleportujeme a ve smažení pokračujeme, dokud není mrtvý. Pokud je imunní na chlad a do toho i extra fast, dbejte největší opatrnosti. Zvykejte si na poněkud pomalejší postup, zejména 4. akt nightmare a celý hell, kde je to samá imunita.

Doporučuji vřele sehnat si co nejdřív nekromantskou hůlku s charges na lower resist, o jejíchž výhodách snad nemusím nic vykládat. Problém může být těsnost v inventáři a drahé opravy, takže lower resist nepoužívejte, pokud opravdu nemusíte (třeba proti jedinému nějakému zombíkovi). Za zmínku stojí i ten bodík v Blaze. S +skilly se dmg vyšroubuje pěkně nahoru a když tento skill aktivujeme před infernováním, tak dříve nebo později se nám grilované monstrum dostane na kůži. Když popoběhneme rovně opačným směrem, než kudy se k nám ten démon blížil, opeče se nejen následným infernováním, ale i procházkou „po horkých uhlících“.

Ještě je potřeba dát si velkého bacha na střelce. Monstrům s útokem na blízko můžete zdrhnout nebo teleportovat pryč vždycky, ale střelám se někdy uhýbá dost špatně a chce to cvik a být neustále v pohybu a snažit se projektily rozdělit mezi sebe a merce. Pokud pochytáte nějaké šípy, infernování se může přerušit kvůli hit recovery, takže občasným popobíháním okolo monster rozhodně čas neztratíte. Možná právě naopak. Další věcí, na kterou si musíte dát pozor, je neprůhlednost plamene. Projektily jdoucí na vás od monstra, co právě opalujete, nejsou přes váš plamen vidět. Časem se ale naučíte poznat, kdy je třeba už uhnout, aby vás nic nezasáhlo.

Autoři: Fraxinus